Gambar yg di ambil oleh seorang jurugambar yg  diupah oleh Tabung Haji dan terlibat dalam merakamkan gambar jemaah haji  yang memenunaikan rukun islam pada disember 2008 (tahun lepas

Posted by NurAsh Thursday, February 25, 2010 0 comments

Adapun terjadinya peristiwa Israk dan Mikraj adalah kerana bumi merasa
bangga dengan langit. Berkata dia kepada langit, "Hai langit, aku lebih baik
dari kamu kerana Allah S.W.T. telah menghiaskan aku dengan berbagaibagai
negara, beberapa laut, sungai-sungai, tanam-tanaman, beberapa
gunung dan lain-lain."

Berkata langit, "Hai bumi, aku juga lebih elok dari kamu kerana matahari,
bulan, bintang-bintang, beberapa falah, buruj, 'arasy, kursi dan syurga ada
padaku."

Berkata bumi, "Hai langit, ditempatku ada rumah yang dikunjungi dan untuk
bertawaf para nabi, para utusan dan arwah para wali dan solihin (orang-orang
yang baik)."

Bumi berkata lagi, "Hai langit, sesungguhnya pemimpin para nabi dan utusan
bahkan sebagai penutup para nabi dan kekasih Allah seru sekalian alam,
seutama-utamanya segala yang wujud serta kepadanya penghormatan yang
paling sempurna itu tinggal di tempatku. Dan dia menjalankan syari'atnya juga
di tempatku."

Langit tidak dapat berkata apa-apa, apabila bumi berkata demikian. Langit
mendiamkan diri dan dia mengadap Allah S.W.T dengan berkata, "Ya Allah,
Engkau telah mengabulkan permintaan orang yang tertimpa bahaya, apabila
mereka berdoa kepada Engkau. Aku tidak dapat menjawab soalan bumi, oleh
itu aku minta kepada-Mu ya Allah supaya Muhammad Engkau dinaikkan
kepadaku (langit) sehingga aku menjadi mulia dengan kebagusannya dan
berbangga."

Lalu Allah S.W.T mengabulkan permintaan langit, kemudian Allah S.W.T
memberi wahyu kepada Jibrail A.S pada malam tanggal 27 Rejab, "Janganlah
engkau (Jibrail) bertasbih pada malam ini dan engkau 'Izrail jangan engkau
mencabut nyawa pada malam ini."

Jibrail A.S. bertanya, " Ya Allah, apakah kiamat telah sampai?"
Allah S.W.T berfirman, maksudnya, "Tidak, wahai Jibrail. Tetapi pergilah
engkau ke Syurga dan ambillah buraq dan terus pergi kepada Muhammad
dengan buraq itu."

Kemudian Jibrail A.S. pun pergi dan dia melihat 40,000 buraq sedang
bersenang-lenang di taman Syurga dan di wajah masing-masing terdapat
nama Muhammad. Di antara 40,000 buraq itu, Jibrail A.S. terpandang pada
seekor buraq yang sedang menangis bercucuran air matanya. Jibrail A.S.
menghampiri buraq itu lalu bertanya, "Mengapa engkau menangis, ya buraq?"
Berkata buraq, "Ya Jibrail, sesungguhnya aku telah mendengar nama
Muhammad sejak 40 tahun, maka pemilik nama itu telah tertanam dalam
hatiku dan aku sesudah itu menjadi rindu kepadanya dan aku tidak mahu
makan dan minum lagi. Aku laksana dibakar oleh api kerinduan."

Berkata Jibrail A.S., "Aku akan menyampaikan engkau kepada orang yang
engkau rindukan itu."

Kemudian Jibrail A.S. memakaikan pelana dan kekang kepada buraq itu dan
membawanya kepada Nabi Muhammad S.A.W. Wallahu'alam.
Buraq yang diceritakan inilah yang membawa Rasulullah S.A.W dalam
perjalanan Israk dan Mikraj.

Posted by NurAsh Wednesday, December 9, 2009 0 comments

Assalamualaikum buat sahabat-sahabat yang dikasihi

Baru-baru ini saya cukup bangga apabila artikel saya yang bertajuk "Facebook Medium Interaksi NC/TNC Dengan Pelajar" telah dikeluarkan di surat khabar USIM Today/Alyaum. Malah, Facebook tidak lagi disekat di kampus USIM. Bukan itu sahaja, pengguna Facebook di kalangan pelajar USIM juga bertambah dari hari ke hari. Namun kebanggaan saya ini menjadi satu kerisauan apabila Facebook disalahgunakan oleh sebahagian kita. Dibawah adalah isu yang ingin saya bangkitkan.

Bagi mereka yang mendaftarkan akaun Facebook dan aktif menggunakannya pasti sedia maklum bahawa antara aplikasi menarik di dalam Facebook ialah membuat kuiz. Sesiapa sahaja yang mempunyai akaun Facebook boleh mencipta apa sahaja kuiz dengan hanya mengikuti aturan-aturan yang mudah. Kini, kedapatan lambakan bentuk kuiz yang tersedia dalam Facebook, dan sesetengah pengguna menjadi ketagih dengan kuiz-kuiz ini.

Dari sisi positif, aplikasi kuiz ini boleh dimanfaatkan sebagai satu medium dakwah yang menarik. Iaitu dengan mencipta kuiz-kuiz berbentuk ilmiah dan keagamaan. Sekurang-kurangnya pencipta kuiz boleh mempelajari skill membuat soalan yang berkesan dan pengguna yang menyertainya pula dapat mengulangkaji maklumat-maklumat yang mungkin sudah lama ditinggalkan.

Malangnya, kebebasan mencipta kuiz di Facebook telah disalahgunakan oleh sesetengah pengguna dengan membuat kuiz-kuiz yang boleh mencemarkan akidah dan kepercayaan. Antaranya kuiz horoskop, kuiz ramalan nasib, kuiz ramalan jodoh, kuiz ramalan di mana dan bila anda mati dan lain-lain.

Contohnya, dalam kuiz ‘Singkap Rahsia di Sebalik Nama’, jika seseorang bernama ALI menyertainya, setelah mengikuti aturan ringkas, jawapan yang akan diberikan adalah seperti di bawah:

ALI: 1+3+9=13
1 + 3 = 4

Nombor Rahsia disebalik nama anda ialah : 4

Mereka hanya akan bertindak apabila faham sepenuhnya tentang apa yang sepatutnya mereka lakukan.

Jika anda mengikuti kuiz ‘Singkap Rahsia Nombor Lahir Anda’ pula, dan anda memasukkan sebagai contoh tarikh 1 Januari 1979, maka ramalan yang tertera ialah:

1 + 1 + 1979 = 1981
1 + 9 + 8 + 1 = 19
1 + 9 = 10
1 + 0 = 1
Nombor Tarikh Lahir anda ialah :1
Golongan ini merupakan yang paling jujur dan boleh mempelajari dengan baik teknik diplomasi.

Tidakkah satu kejahilan tentang agama dan kebebalan yang melampau, apabila sikap seseorang insan boleh diketahui melalui ejaan namanya atau susunan tarikh lahirnya? Sejak bilakah Allah Taala menjadikan ejaan nama seseorang dan susunan tarikh lahir sebagai alamat bagi sifatnya?

Malah, terdapat juga kuiz-kuiz yang lebih dahsyat seperti kuiz meramalkan di mana dan bilakah anda mati. Berdasarkan soalan-soalan dalam kuiz seperti ini, saya percaya bahawa orang yang membuat kuiz ini hanya main-main sahaja. Tidak berdasarkan kepada mana-mana teori atau falsafah.

Contohnya, saya menjawab secara rambang satu kuiz bertajuk ‘Di mana kamu mati’. Jawapan yang tertera ialah:

Di Rumah.
Lu mati jatuh dari tangga paling atas ke bawah tanggal 03 Maret 2014.

KEWAJIPAN MEMELIHARA AKIDAH

Berdepan dengan kemunculan tukang ramal dan ahli nujum moden di dalam Facebook, kita sebagai orang beriman wajib mempelajari dan memelihara akidah yang sahih. Agar dapat mengelak daripada kemurkaan Allah, dan membezakan antara hak dan batil.

Ramalan nasib, ramalan kematian, dan ramalan jodoh yang berasaskan kepada kaedah nama, warna kegemaran, dan seumpamanya adalah satu pencemaran dalam akidah Qadha’ dan Qadar. Kerana ilmu tentang perkara ghaib adalah hak mutlak Allah Taala, yang tidak dikongsikan dengan sesiapa pun kecuali yang dikhabarkan kepada rasul-rasulNya.

Allah menegaskan dalam Al-Quran:

عَالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا إِلا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ

Maksudnya: “Tuhanlah sahaja yang mengetahui segala yang ghaib, maka Dia tidak memberitahu perkara ghaib yang diketahuiNya itu kepada sesiapapun. Melainkan kepada mana-mana Rasul yang di redaiNya. (Al-Jinn: 25-26).

HUKUM BERTANYA TUKANG RAMAL

Nabi Muhammad Sallallahu Alaihi Wasallam telah melarang umatnya daripada bertemu dengan tukang ramal, apatah lagi mempercayai ramalannya.

Sabda baginda:

من أتى عرافا فسأله عن شيء لم تقبل له صلاة أربعين ليلة

Maksudnya, “Sesiapa mendatangi tukang ramal lalu bertanyakan sesuatu kepadanya, maka tidak diterima sembahyang baginya selama empat puluh malam”. (Direkod oleh Muslim).

Di dalam hadis lain:

مَنْ أَتَى كَاهِنًا أَوْ عَرَّافًا فَصَدَّقَهُ بِمَا يَقُول فَقَدْ كَفَرَ بِمَا أُنْزِلَ عَلَى مُحَمَّد

Maksudnya, “Sesiapa mendatangi tukang ramal lalu mempercayai apa yang dikatakannya, maka dia telah kufur kepada apa yang diturunkan ke atas Muhammad”. (Direkod oleh Ashab Al-Sunan).

Mendatangi tukang ramal bukanlah satu kekufuran atau syirik secara mutlak. Menurut Syeikh Al-Utsaimin, ia boleh dibahagikan kepada tiga katagori.

Pertama: Orang yang datang kepada tukang ramal untuk bertanya ramalan sesuatu, tetapi tidak mempercayainya. Perbuatan ini adalah haram, dan balasannya ialah tidak diterima sembahyang selama 40 hari.

Kedua: Orang yang bertanya tukang ramal, dan mempercayai apa yang diramalnya. Perbuatan ini selain haram, ia menyebabkan jatuh kafir kepada Allah. Kerana mempercayai bahawa tukang ramal mengetahui perkara-perkara ghaib yang merupakan hak mutlak Allah. Ia juga satu bentuk mendustakan ayat-ayat Al-Quran yang menegaskan bahawa ilmu ghaib adalah kepunyaan Allah semata-mata.

Ketiga: Orang yang bertanya tukang ramal kerana maslahah untuk menyelidiki dakwaannya. Supaya dapat dijelaskan pendustaannya atau diambil tindakan terhadapnya. Tindakan ini adalah harus sebagaimana Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam pernah bertanya beberapa soalan terhadap Ibn Shoyyad.

Justeru, sebelum pengguna Facebook menyertai kuiz-kuiz ramalan, pastikan dulu dia termasuk dalam kategori manakah.

SEKADAR MAIN-MAIN

Sesetengah penagih kuiz-kuiz ini mempertahankan tindakan mereka dengan hujah kuiz-kuiz ramalan itu hanyalah satu bentuk permainan merehatkan minda sahaja, tanpa mempercayainya.

Sedarkah mereka bahawa dalam perkara Akidah, kita dilarang menjadikannya sebagai main-mainan dan olok-olokan? Bolehkah akidah tentang qadha dan qadar dijadikan main-mainan? Akidah bahawa Allah sahaja yang mengetahui perkara ghaib boleh dijadikan bahan mainan?

Di samping itu, adakah kita pasti kuiz-kuiz seperti itu langsung tidak memberi kesan kepada akidah pengguna Facebook yang rata-ratanya adalah remaja dan muda-mudi? Bagi saya, kuiz-kuiz ramalan di dalam Facebook adalah satu fitnah terhadap pengguna-pengguna Muslim, terutama mereka yang cetek ilmu agama.

Mereka yang bertanggungjawab mencipta kuiz-kuiz ini, hendaklah bertaubat kepada Allah kerana perbuatan mereka boleh membawa fitnah dan bencana kepada akidah orang Islam lain. Allah berfirman:

إِنَّ الَّذِينَ فَتَنُوا الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَتُوبُوا فَلَهُمْ عَذَابُ جَهَنَّمَ وَلَهُمْ عَذَابُ الْحَرِيقِ

Maksudnya, “Sesungguhnya orang-orang yang menimpakan bencana untuk memesongkan orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman, kemudian mereka tidak bertaubat, maka mereka akan beroleh azab Neraka Jahanam dan mereka akan beroleh lagi azab api yang kuat membakar. (Al-Buruj: 10).

artikel di petik daripada http://abuumair1.wordpress.com

Posted by NurAsh Monday, October 19, 2009 0 comments




“TAPI Cik Ekin, kecantikan juga penting untuk menyenangkan hati suami. Dalam Islam juga antara krateria-krateria dalam mencari calon isteri, kecantikan juga tersenarai. Ada agama tapi muka tak cantik, suami mana yang selera?”



Rasulullah bersabda bermaksud: “Orang mengahwini wanita kerana empat perkara iaitu hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Oleh itu, carilah wanita yang mempunyai agama (kerana kalau tidak) binasalah dua tanganmu." (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)



“Betul tu..” saya terdiam sebentar sambil mencari ayat yang sesuai untuk dijadikan hujah. Tangan saya menaip-naip huruf pada keyboard laptop. Kemudian saya padam. Saya taip pula ayat baru. Kemudian saya padam lagi. Saya taip lagi dan..


“Kenapa Cik Ekin senyap aje?”


“Saya tak nafikan kecantikan itu penting. Tapi, adakah awak terlalu handsome sehinggakan perlu mencari isteri yang cantik? Muka cantik tapi agama tak ada, umpama membina halaman rumah yang cantik tapi tidak berpagar. Sesiapa sahaja boleh ceroboh masuk.”


“Ermm….”


Saya anggap dia kehabisan modal kerana tiada sebarang mesej yang muncul di skrin yahoo messenger saya untuk beberapa minit.


“Apakah ciri-ciri rumahtangga yang diredhai Allah? Saya dah banyak melakukan dosa. Saya ingin kembali ke pangkal jalan. Saya takut hidup saya sia-sia aje di dunia nie. Tapi, saya harap Cik Ekin sudi bombing saya.” tanyanya pada saya tiba-tiba.

“Daripada Ibnu Masu’d radiallahu anhu berkata : Sesungguhnya orang mukmin itu memandang dosa-dosanya seperti orang yang berdiri di bawah gunung,yang mana dia (sentiasa) rasa takut yang gunung itu nanti akan menghempapnya,dan orang yang keji pula memandang dosa-dosa mereka seperti seekor lalat yang hinggap di atas hidungnya, yang berkata : dengan hanya begini sahaja (iaitu dengan hanya diteh pis dengan tangan sahaja) maka dengan mudah sahaja lalat itu terbang” (Hadith riwayat Imam Bukhari)

Saya bersandar pada kerusi sebentar. Haruskah saya mempercayainya. Adakah satu kerugian sekiranya saya membantu dia? Tidak! Adakah saya yang berdosa sekiranya saya membiarka dirinya terus hanyut sedangkan saya tahu dia perlukan bimbingan seseorang. Ya!! Saya memandang kearah roomate saya yang sedang tidur lena selepas penat berchatting di ruang yahoo chat. Pada awalnya, perbualan kami berkisar tentang rumahtangga. Lelaki yang bechatting dengan saya ini adalah salah seorang kenalan chat roommate saya. Dia menyerahkan perbualannya kepada saya apabila dia memarahi lelaki tersebut kerana melakukan zina.
“Jangan balas macam tu. Dia baru nak belajar Islam.” Tegur saya kepada roommate saya apabila jawapan yang diajukan sedikit kasar.

“Tidak sempurna iman seseorang kamu selagi mana tidak mencintai saudaranya sebagai mana ia mencintai diri sendiri.” (Hadith riwayat Bukhari dan Muslim)

“Kalau macam tu Ekin jelah yang chat dengan dia.” Balasnya, kemudian dia tidur.
Tumpuan saya kembali kepada laptop di depan mata. Otak saya sedang memikirkan sesuatu. “Rumah tangga yang sempurna itu akan dianggap sempurna bila mana dibina dengan tiang keimanan, berdindingkan ketaqwaan, berbumbungkan kasih sayang, berlamankan zuriat soleh, dan dihias dengan kalam Allah di setiap sudutnya” hanya ayat ini yang mampu saya beri pada jam 1.30 pagi campur pula dengan rasa ngantuk.

“Agaknya saya ni layak tak memiliki isteri yang solehah? Saya dah banyak melakukan dosa. Hampir 5 tahun saya meninggalkan solat dan puasa. Saya taknak teruskan hidup macam ni. Saya nak berubah. Tapi kawan-kawan saya yang melayu pun lebih kurang saya je”

“ Allah tidak akan mengubah nasib sesebuah kaum melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya”

Saya terkejut. Seorang muallaf yang baru masuk Islam hidup dalam persekitaran jahil. Yang jahil itu bukan si jahil
yang azalinya bukan Islam, tetapi si jahil yang jahil tentang keislaman dirinya.
"Tidaklah dari satu kaum berbuat maksiat, dan diantara mereka ada orang yang mampu untuk melawannya, tetapi dia tidak berbuat itu, melainkan hampir-hampir Allah meratakan mereka dengan azab dari sisi-Nya." (Hadith riwayat Abu Dawud, at-Turmudzi, dan Ibnu Majah).

“apa yang patut saya lakukan sekarang?”
Saya menahan ngantuk yang amat sangat sambil tangan menaip ayat di keyboard. “beginilah, saya cadangkan malam ni, awak buatlah solat sunat taubat.”
“tapi saya tak tahu nak buat macam mana..tolang ajarkan saya”

*****
Lagu Albi Nada’ kedengaran dari handphone saya menandakan mesej masuk.

“Ekin, baru tadi family saya datang jumpa saya dan mereka menawarkan pelbagai benda untuk saya supaya saya kembali kepada agama lama. Papa kata, saya akan dapat banyak harta kalau tinggalkan Islam, abang akan bagi perempuan paling cantik, mama juga akan sediakan kubur yang paling tinggi di kawasan bukit. Saya hampir-hampir dipukul papa tadi bila saya tetap nak masuk Islam”

“Katakanlah (Muhammad), ‘wahai orang-orang kafir!’(1) aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah (2). Dan kamu bukan penyembah apa yang aku sembah (3). Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah (4). Dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah apa yang aku sembah (5). Untukmu agamamu, dan untukku agamaku (6).”
[Al-Kafirun : 1-6]

Saya teringat ayat ni bila situasi yang sama berlaku pada muallaf tersebut (Seharusnya tidak perlu lagi dipanggil muallaf kerana dia telah memeluk Islam selama 5 tahun). Rasulullah dulu turut menerima tentangan yang maha hebat dari golongan Quraisy. Pelbagai tawaran telah diberikan supaya Rasulullah meninggalkan agamanya. Namun demikian, dia adalah pesuruh Allah. Sebaik-baik ummah. Kewujudannya telah dicatat dalam lembar al-Quran.
“sesungguhnya aku diutuskan untuk melengkapkan kemulian akhlak manusia”

*****

Handphone saya bergetar di pertengahan kuliyah malam. Saya membaca mesej yang baru masuk.
“Salam… Saya nak tanya Ekin.. Kenapa kaum lelaki diwajibkan bersunat? Agama lain yang tidak menyarankan sunat pun masih boleh menjalani kehidupan yang sihat.”
Saya terpinga-pinga mendapat soalan baru dari penghantar SMS tersebut. Soalan yang perlu dijawab. Dengan harapan jawapan ini merupakan salah satu bentuk keindahan Islam dimatanya.

Selesai kuliyah malam, saya membuat panggilan kepada kakak sepupu saya. “Soalan ni nanti Kak Ina tanya pada Abang Mus ya. Mungkin orang laki lebih memahaminya. Dah dapat jawapan nanti Kak Ina hantar mesej”

Lagu Albi Nada’ berkumandang dari handphone saya. Saya membuka mesej yang baru masuk. “” Mesej yang baru saya terima dari kakak sepupu saya, saya hantar kepada Adam sebagai jawapan kepada persoalannya.
“Berkhatan merupakan sunnah Nabi Ibrahim dan Rasulullah SAW sebagai usaha ke arah kebersihan diri untuk mengabdikan diri pada Allah SWT. Ia juga sering digunakan sebagai perbezaan antara orang Islam dan bukan Islam. Dari aspek kesihatan, ia boleh mendatangkan kebersihan pada kemaluan, mencantikkan bentuk dan merangsang syahwat selain menjaga kesihatan tenaga batin serta memelihara diri dari dihinggapi penyakit kelamin. Malah, ia mengandungi hikmah yang besar di sebalik yang dilihat oleh mata kerana ajaran Islam yang lengkap dan murni, setiap yang disuruh pasti mengandungi makna yang mendalam”


*****

Perkenalan saya bersama seorang jejaka bernama Adam menjadikan handphone saya sedikit sibuk saban hari. Setiap hari ada sahaja soalan berkaitan akidah yang dikemukakan. Dan saya cukup berhati-hati ketika menjawab setiap persoalan dengan bantuan kakak sepupu serta suaminya yang rapat dengan saya.

Pernah sekali saya diajukan tentang kewujudan jin dan syaitan. Adakah makhluk itu benar-benar wujud? Bukanlah saya terkejut mendapat soalan ini. tapi saya harus berhati-hati kerana dalam hujah yang bakal saya kemukakan pasti mendorong kepada persoalan akidah yang lebih rumit. Isu akidah tidak boleh dibahaskan secara suka hati tanpa dalil!

“Iaitu orang-orang yang beriman kepada perkara-perkara yang ghaib, dan mendirikan (mengerjakan) sembahyang serta membelanjakan (mendermakan) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka.”
[al-Baqarah: 3]

Ternyata, sangkaan saya sangat tepat. Kemudian dia bertanya tentang sifat Allah, bagaimana qada’ dan qadar Allah dan pelbagai soalan yang tidak harus saya jawab kerana ini hanya akan mengelirukannya. Lalu saya berkata “ Jangan dibahaskan isu akidah. Perbahasan ini yang membawa kepada perpecahan umat islam sehingga membawa kepada kewujudan pelbagai pemikiran aliran dan mazhab akidah.”

Inilah kali pertama saya berdakwah pada seseorang yang muallaf. Pendekatan saya sebelum ini adalah lebih kepada mengislahkan saudara-saudara seagama sahaja. Terlalu banyak cabaran yang saya alami pada tempoh tersebut hinggakan pelbagai tentangan dan kejutan berlaku sedikit demi sedikit. Sungguh, saya tidak pernah menyangkakan ini akan berlaku pada saya, namun, saya akui, cabaran kepada seorang Da’ie itu akan wujud selagi mana dia berada di landasan dakwah. Masih banyak kisah lanjut yang ingin dikongsikan kerana ini adalah pengalaman pertama berdakwah secara serius. Kisah ini juga semakin rumit, berbelit dan penuh dengan agenda tertentu dari hari ke hari tanpa saya sedari. Namun, atas dasar privacy tidak semua perkara dapat dikongsikan bersama.

Sunggguhpun begitu, kita sebagai umat Islam, berdakwah merupakan satu kewajipan penting bagi kita semua. Tak perlu tunggu diketuk baru kita hendak terjaga. Kita sendiri yang perlu sedar hakikat diri ini ada tanggungjawab untuk menyebarkan kalam Allah. Saya mengingatkan diri sendiri dan juga anda semua bahawa, masyarakat Melayu sendiri agak terpesong sekarang. Jadi, adalah tugas kita mengislahkan mereka ke arah mencapai ummah cemerlang sekaligus mengembalikan sejarah Islam yang terbilang dahulu.
“Dan orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain, mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan solat dan menunaikan zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya, mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah, sesungguhnya Allah Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana”
[Surah At-taubah:71]

Posted by NurAsh Thursday, September 3, 2009 0 comments





Requirements of Ramadhan


The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) has given guidance to the Muslims for each and every thing. He has given detailed instructions on when to start the month of Ramadhan and how to spend time during this month.
Beginning and Ending of Ramadhan: Hazrat Ibn Umar (may Allah be pleased with him) has narrated that: "I heard the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) saying that you should start fasting when you see the moon for the month of Ramadhan and stop fasting when you see the new moon" (Sahih Bukhari, Kitab-ulSaum).
Forgetfulness while fasting: The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) has said: "if some mistakenly eats while fasting he should complete his fast till the evening because surely Allah made him eat and drink" (Sahih Bukhari, Kitab-ul-Saum).
Importance of eating breakfast: Anas relates that the Holy Prophet, peace be upon him, said: "Take breakfast before the fast begins; there is blessing in breakfast" (Bokhari and Muslim), Zaid ibn Thabit relates: We ate breakfast during Ramadhan with the Holy Prophet, peace be upon him said: "The difference between our observance of the fast and that of the People of the Book is eating of breakfast" (Muslim).
Etiquettes of Sehri (food taken at dawn): Sehri is a blessed meal. The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) has said: "This is truly a blessing. One strengthens in oneself the habit of getting up early in the morning and to worship Allah and one can offer humble prayers to Him." The Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) also said: "Eat Sehri as there are blessings in eating Sehri" (Sahih Bukhari, Kitab-ul-Saum).
At time of Iftar (opening the Fast): There are some times during the day that are more helpful and assist in prayers being answered, Allah accepts more prayers when the fast is opened. In one saying the Holy Prophet (peace and blessings of Allah be upon him) has reported to have said: "No prayer is rejected at the time of the opening of the fast that is offered by someone who has been fasting" (Sunan Ibn Maja, Al-Abwab Al-Dawat).







Rewards of Fasting


Every act of goodness is rewarded. Rewards are given based on the sincerity of the intention. Fasting is the only worship about which Allah has said that He Himself is the reward for it. This means that one develops such a close relationship with Allah that Allah Himself becomes the helper.
Abu Hurairah relates that the Holy Prophet, peace be upon him, said: "Allah, the Lord of Honor and glory says: All other deeds of man are for himself, but his fasting is purely for Me and I shall reward him for it. The fast is a shield. When any of you is fasting he should abstain from loose talk and noisy exchanges. Should anyone revile him or seek to pick a quarrel with him, he should respond with: I am observing a fast. By Him in Whose hands is the life of Muhammad, the breath of one who is fasting is purer in the sight of Allah than the fragrance of musk. One who fasts experiences two joys: he is joyful when he breaks his fast, and he is joyful by virtue of his fast when he meets his Lord" (Bukhari and Muslim).
Sa'ad ibn Sahl relates that the Holy Prophet, peace be upon him, said: "There is a gate of Paradise called Rayyan through which only those will enter on the Day of Judgment who are regular in observing the fast and no one else. A call will go forth: Where are those who observed the fast regularly? And they will step forth and no one beside them will enter through that gate. After they shall have entered, the gate will be closed and no one else will enter thereby" (Bokhari and Muslim).
Abu Sa'id Khudri relates that the Holy Prophet, peace be upon him, said: "When a servant of Allah observes the fast for a day for the sake of Allah, He thereby repels the Fire from him a distance of seventy years of journeying" (Bokhari and Muslim).
Abu Hurairah relates that the Holy Prophet, peace be upon him, said: "He who observes the fast during Ramadhan out of sincerity of faith and in hope of earning merit will have his past sins forgiven him" (Bokhari and Muslim).
Abu Hurairah relates that the Holy Prophet, peace be upon him, said: "When Ramadhan arrives the gates of Paradise are opened and the gates of hell are locked up and satans are put in chains" (Bokhari and Muslim).


*article from beta.islam

Posted by NurAsh Friday, August 28, 2009 0 comments


Kenapa ye, orang perempuan ni suka simpan cermin dalam beg dia? Sekejap-sekejap tengok cermin, tak cukup dengan cermin mini dalam beg, cermin tandas pun jadi mangsa..kalau lalu sebelah kereta pun sempat jeling cermin gelap kereta tu..”

“amboi..pernah tak fikir, kenapa pula orang laki suka simpan sikat dalm poket seluar dia? Padahal, bukannya rambut dia orang panjang sangat pun macam orang perempuan..kalau poket kau orang tu luas macam poket doraemon, mesti kau orang masukkan brylcream sekali kan?

Wah, nampaknya setiap individu sangat mementingkan penampilan dan personality. Bukankah Rasulullah sendiri cukup menjaga wajah dan penampilannya. Sekalipun terjumpa lopak air ditepi jalan, baginda akan cermin wajahnya melaui biasan air tu. Allah telah menganugerahkan keindahan zahir dan batin untuk wali Allah. Mari kita singkap makna sebenar kejadian Allah yang cantik ini dalam Al-Quran.

Allah s.w.t menyatukan antara keindahan zahir dan batin untuk waliNya. Allah menghias wajah mereka dengan keceriaan dan menghias batin mereka dengan kemampuan melihatnya. Tidak ada yang lebih indah bagi batin mereka, lebih nikmat dan lebih manis kecuali melihat kepada Allah s.w.t. Zahirnya pula, tidak ada yang lebih indah kecuali wajah ceria, bersinar dan gembira.

“Apa pasal kau tersenyum sorang-sorang pagi-pagi buta nie? Baru dapat bunga dari buah hati ke”

“Subhanallah, ke situ pulak…rasa gembira la sebab masih dapat menikmati pagi yang indah nie…”

وَلَقَّهُمْ نَضْرَة وَسُرُورًا (11)

“serta memberikan kepada mereka keindahan yang berseri-seri (di muka) dan perasaan ria gembira (di hati)”

(al-Insan 76:11)

Hati-hati yang sentiasa ingat kepada Allah, jiwanya lebih terbuka, derianya lebih sensitif, pemikirannya lebih rasional, dan setiap langkahnya hanyalah kerana Allah. Elemen-elemen inilah yang menghasilkan rona-rona keindahan pada wajah. Tak perlu touch-up over sangat kerana Allah telah mencurahkan keindahan zahir bagi insan-insan demikian.

Kadang-kadang orang selalu cakap macam ni:

“warna apa sesuai dengan baju nie? Pink nampak menyerlah sangat, ungu nampak suram, putih macam dan biasa sangat la..”

“Hitam kegemaranku, hitam nampak menarik, hitam nampak kemas…serlahkan kejantananku..”

Ini adalah keindahan dan perhiasan zahir

وَلِبَاسُ التَّقوى ذَلكَ خَيْر

“dan pakaian yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya”

(Al-A’raaf:7:26)

Tak perlu Nampak macho dan jelita depan semua orang. Cukuplah anda sendiri selesa dengan penampilan diri anda yang lengkap menutupi apa yang patut. Yang penting anda ikhlas berpakaian keranaNya. (Teringat lirik lagu USHAHIDU nyanyian 5forty2)

Mari dengar cerita budak-budak zaman sekarang

Ada pakai jubah ada separuh telanjang

Ada macam-macam kulit putih tukar hitam

Ikut suka hati apa peduli halal haram

Bukankah Allah tidak menilai luaran sesuatu perkara. Kalau Allah itu menilai luaran sahaja, sudah pasti perniagaan yang paling menguntungkan adalah perniagaan pakaian dan aksesori. Walaupun begitu Islam juga tidak menolak kecantikan dari sudut pemakaian. Yang penting ianya tidaklah keterlaluan sampai orang sebelah pandang pun tak perasan dia bawa mak mentua dia pergi beli belah di Mid Valley. Kalau nak dibincangkan bahagian ni, rasanya kena terbitkan satu buku. Dan terdapat sebuah buku yang menarik dalam simpanan saya. TUTUPLAH TUBUHMU, JADILAH BINTANG SEBENAR oleh Bambang Q.Anes. Memang menarik kalau dibaca.jadi saya syorkan kawan-kawan semua membacanya.( Boleh isi borang pinjaman buku tersebut di bilik saya..hehe)

Ini pula adalah keindahan batin. Penyataan Allah tentang Zulaikha ketika berkata kepada Yusuf.

اخْرُجْ عَلَيهِنَّ فَلَمَّا رَأَيْنَهُ أَكْبَرْنَهُ وَقَطَعْنَ أَيْديَهُنَّ وَقُلْنَ حَشَ لله ما هَذا بَشَرًا إِنْ هَذا إِلاَّ مَلَكَ ٌ كَرِيمٌ (31) قَالَتْ فَذَلكُنَّ الذي لُمْتُنَّنِى فِيهِ . ولَقَد رَوَدَتًّهُ عَن نَفْسِهِ فَاسْتَعْصَمَ...

keluarlah di hadapan mereka. Maka ketika mereka melihatnya, mereka tercengang melihat kecantikan parasnya dan mereka dengan tidak sedar melukakan tangan mereka sambil berkata : Jauhnya Allah dari kekurangan! Ini bukanlah seorang manusia, ini tidak lain melainkan malaikat yang mulia! (Zulaikha) berkata: Inilah orangnya yang kamu tempelak aku mengenainya! Sebenarnya aku telah memujuknya berkehendakan dirinya tetapi dia telah menolak dan berpegang teguh kepada kesuciannya,”

(Yusuf:12:31-32)

Kisah Nabi Yusuf ini pernah diadaptasikan ke dalam sebuah novel cinta Islamik yang bertajuk Kisah Cinta Yusuf Dan Zulaikha. (tak nak komen tentang novel tu). Perkara utama yang ingin saya ketengahkan disini ialah, inilah contoh keindahan batin yang Allah telah kurniakan kepada walinya (Nabi Yusuf). Kenapa keindahan wajah Yusuf ini dikatakan sebagai keindahan batin? Zulaikha mengagumi akan wajah Yusuf yang tampan itu lalu mengajaknya untuk melakukan zina. Namun pada masa yang sama, dia juga mengakui akan keindahan batin Yusuf yang menolak ajakan Zulaikha itu untuk mempertahankan kesucian dirinya.

Disebalik keindahan wajah, Allah juga telah mencurahkan keindahan akhlak pada batinnya. Inilah yang dikatakan sebagai keindahan zahir dan batin yang dikurniakan Allah untuk walinya. Jadi kepada wali-wali Allah semuanya, inilah pakej-pakej promosi yang telah Allah sediakan bagi anda yang menggunakan 6 deria anda mendekatiNya.

Posted by NurAsh Friday, August 7, 2009 0 comments

asdiqaa'ie wa ana

Demi Masa. Sesungguhnya Manusia Dalam Kerugian..

Search This Blog

Subscribe here